Saturday, August 13, 2011

3 op een rij / 3 on a row

Zoals in eerdere post; ik heb nu drie jurkjes gemaakt van overhemden van mijn man.
Een ontzettend leuk werkje: mooie stof, ontdekken hoe een prof een kledinstuk in elkaar zet en ook nog eens redelijk snel klaar (zo'n 2 uur) omdat je zoveel mogelijk van het shirt hergebruikt zoals het beleg aan de voorkant en de 'sluiting' aan de achterkant.


Uiteindelijk vind ik de tweede denk ik het allermooiste geworden. In ieder geval is hij op het hangertje het meest fotogeniek.
En bij elke versie leer je weer wat.
Bij de eerste jurk had ik een overhemd met een vrij grote plooi op de rug. Bij de jurk wordt dat een plooi aan de voorkant. Dat maakt het jurkje wat braver en de draagster lijkt wat meer buik te hebben.

Bij de tweede jurk wilde ik de contrasterende stof van het boord gebruiken voor de bandjes. Bij het uit elkaar halen van het overhemd kwam ik erachter dat op die stof versteviging zat. Dat heb ik toen maar gebruikt, door de bandjes met een locksteek van de naaimachine af te werken.
Bij de eerste jurk had ik ook ontzettend zitten prutsen bij de oksels. Om het daar lekker te laten zitten en toch voldoende hoog uit te komen aan de voorkant, had ik bij de eerste jurk rechte hoeken gemaakt. Bij de tweede jurk heb ik het beleg mooi rond laten lopen.


Bij het derde overhemd zaten er twee kleine plooitjes op de rug. Om niet weer hetzelfde te krijgen als jurk 1, maar ook omdat ze net richting de zijnaad van de jurk uitkwamen, heb ik daar het beleg losgetornd en de plooien eruit gehaald. Het overhemd was effen en dat maakte hem wat saai. En omdat je zo'n losgetornd beleg er niet zo netjes meer op krijgt als het origineel besloot ik er een lint overheen te naaien. Mijn dochter koos het groene lint uit de lintendoos.
Verder heb ik bij deze derde versie geen losse bandjes meer op de jurk gezet, maar in plaats daarvan het bovenstukje in eens keer uit de stof gemaakt. Als uitgangspunt nam ik de eerdere jurken en met een hempje dat mijn dochter mooi zat heb ik gebruikt voor het aftekenen van de bovenkant.



I've made three dresses for my girl so far out of dress-shirts of my husband. The first one was made on my old sewing machine on which it wasn't even possible even more to do a zigzag. So I had to improvise a lot. Now that I have a new machine and a serger it is a lot easier to make this dress. It only took me about 2 hours. They where made after the tutorial on Crafster.
For the third dress I adjusted the pattern using a shirt of my daughter, so that I didn't have to attach straps later, but have the upper part as one.

My earlier posts on this subject:
jurkjes-van-dress-shirts / links to the patterns
wat-fotos-jurk-van-heren-overhemd / some photo's

No comments: