Friday, August 12, 2011

Jurkjes van dress-shirts

Vorig jaar heb ik voor het eerst een jurkje gemaakt van een overhemd van mijn man. Toen nog op mijn oude naaimachine. Toen ik het idee zag (http://www.theidearoom.net/2009/06/i-came-across-this-super-cute-tutorial.html) was ik direct verkocht. De tutorial staat op http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=170402.0.

Die eerste jurk was technisch nog niet zo mooi afgewerkt. Inmiddels heb ik een lock machine en een nieuwe naaimachine. De oude kon niet eens meer zigzaggen. En was het weer tijd voor een nieuw jurkje.

Als je zo'n shirt uit elkaar haalt ontdek je de mooie details. Die heb ik zo veel mogelijk proberen te behouden. Zo waren de 'splitjes' onderaan rond afgewerkt en met een stukje wit ertussen. Dat heb ik gereconstrueerd in de jurk.

In de boorden was stof van hetzelfde patroon, maar een andere kleur verwerkt. Die heb ik gebruikt voor de bandjes van de jurk. Dezelfde kleur als het contrasterende garen dat was gebruikt voor de knoopsgaten.

Heerlijk om met zulke mooie stof te werken. Voordeel is dat het ook een beetje tegen kreuken bewerkt is en dat is geen overbodige luxe voor een jurk voor een actieve jonge dame. Dus bijna direct ook nog een derde gemaakt.

No comments: